Вы находитесь на зеркале основного сайта.
Через 5 секунд Вы будете перенаправлены на главный адрес: http://www.orthlib.ru.

Библиотека святоотеческой литературы

Суббота мясопустная, поминовение усопших

Синаксарь

Стихи: Не воспоминай прегрешений умерших слове,
Благия твоя щедроты мертвы не показуяй.

В сий день память от века благочестно скончавшихся человеков всех, божественнейшии отцы узакониша совершати, вины ради сицевы. Понеже бо нецыи безгодную многажды на странстве подъяша смерть, в мори же и непроходных горах, стремнинах же и пропастех, и пагубах, и гладех, и запалениях, и ледах, и бранех, и студенях, и иния всякия смерти претерпевше: равно же и убозии суще, и немощнии, и узаконенных псалмов и песней памяти не получиша: человеколюбне Божественнии отцы движими общно память сих всех творити соборней Церкви узакониша, от священных апостол приемше, да и узаконенных по части неким случаем не получивше, ныне общею памятию и сии поминаются: показующе, яко и яже о них бываемая, велику тем ходатайствуют пользу. По единому убо образу сице Божия Церковь память сотворяет душам. Второе же, понеже второе Христово пришествие положити на утрешний день хотяху, прилично и душам память сотворяют: якоже убо страшнаго судию и необиновеннаго умоляюще, обычную милость к ним употребити, и обетованней тех учинити пищи. Инако же, и Адамово изгнание святии хотяще в приидущую изложити неделю, якоже некое покоище предъумышляют. И конечнее всех, еже по нам, настоящим ныне упокоением, да оттуду яко из начала начнут. Еже бо последнейшее всех от нас поживших от неумытнаго Судии будет испытание, и да человеки сими устрашивше, к поста подвигом сотворят благоудобны. В субботу же присно душам память творим, яко суббота упокоение знаменует еврейски. И умерших убо, яко от житейских и прочих всех упокоившихся и в покоищнем дни, за них мольбы творим, еже убо и на всяку удержася бывати субботу: а еже ныне соборне поминаем, за всякаго молящеся благочестиваго. Ведуще убо божественнии отцы, яко яже за усопших бываемыя памяти, глаголю, милостыни и службы велику тем подают ослабу и пользу: и особне и обще сие церкви творити поущают, от святых апостол сие приемше, яко речеся. Якоже и Ареопагит глаголет Дионисий: яко пользуют душы о них бываемая. Яве убо и от иных многих. Но и от повести по святому Макарию, иже мужа нечестива еллина суху лбину на пути мимоходя обрет, вопрошаше: аще некое когда во аде утешения чувство имут? Тая же отвеща: многу тем ослабу имети, внегда за усопших молишися отче, рекши. Бяше бо сие творя великий и моляся Богу, уведати желая, аще польза некая преждеусопшым отсюду бысть. Но и Григорий беседовник, молитвою царя Траиана спасе, слышав от Бога, никогдаже ему о нечестивем молитися. Ей убо, и богомерзкаго Феофила Феодора царица святыми мужми и исповедники от мучений исхити и спасе, якоже повествовася. Составляет же о усопших даяния яко благая, и Богослов Григорий в надгробнем слове, еже к Кесарию брату. Великий же Златоуст, еже к филипписиом, тако рече: умыслим отшедшым пользу, дадим им приличное поможение, милостыни, глаголю, и приношения: ибо великую отраду сим вещь приносит, и наипаче приобретение и пользу. Ни бо всуе, якоже ключися, сия узаконоположишася, и Божией Церкви от его всемудрых ученик предашася, еже на страшных тайнах память творити священнику о усопших в вере. И паки: во твоем учинении, с чады и сродники снаследника да имать писание твое, и судиино имя: и память ти да не безчаствует нищих, и аз сим споручник. Глаголет же и великий Афанасий: аще и на воздух во благочестии скончавыйся положен бысть, не отрицайся масла и свещ, Христа Бога призывая, на гробе запалити: приятна бо суть сия Богу, и многое сия приносяща воздаяние. Аще убо грешен умерый, да разрешиши его прегрешения: аще ли же праведен, да мздам приложение будет: аще же негли кто странен и нищ сый, не имать о сих пекущагося: но Бог Праведен и Человеколюбец сый, намерит и оному за нищету, яко весть, равну милость. Инако же, и приносяй за сицевыя, мзды сопричаствует, яко любовь о спасении ближняго показуяй. Якоже иного помазуяй миром, он себе прежде благоухает, якоже и повеленная, и заветы в сицевых. Не исполняющии же, суд всячески имети будут, дондеже убо второе приидет Христово пришествие. Елика убо за усопших бывают, пользу дают, якоже божественнии отцы глаголют: и наипаче малая некая соделавшым благая, егда с живущими бяху сопричтени. Аще убо и некая [суть] яко долгов к целомудрию многих, Божественное глаголет писание, но Божие человеколюбие яко на множае побеждает. Аще бо равный вес обрящется добрых и гнусных, побеждает человеколюбное. Аще же и мало что злых мерило отягчается, преодолевает паки преблагое. Ведомо же буди, яко познают тамо друг друга вси, яже знают же, и яже никогдаже видеша, [якоже Божественный глаголет Златоустый, от притчи к богатому и Лазарю сие составляя], обаче не телесным неким образом: един бо возраст вси, и яже от бытия познания приимут: зрительным же оком душевным, яко и Богослов в надгробнем слове к Кесарию глаголет: тогда, глаголя, Кесариа узрю светла, славна, яков ми во сне многащи явилася еси, братий любезнейший. Великий же и многий Афанасий, аще и не глаголет сице в словесех ко князю Антиоху, но в слове о усопших глаголет: яко и даже до общаго воскресения, дадеся святым друг друга познавати и свеселитися: грешнии же и сего лишишася. Святым же мучеником, и яже от нас творимая назирати дадеся, и посещати. Тогда же друг друга вси познают, егда и сокровеная всех явятся. Ведомо же буди, яко ныне в неких местех отлученных душы святых пребывают, и грешных паки особь: овии упованием радующеся, овии же злых чаянием печалующеся. Не взяша бо святии обетования благих и еще, якоже глаголет божественный апостол, Богу лучшее нечто о нас предъуведевшу, да не кроме нас совершатся. Подобает же ведати, яко не вси в пропасти впадающии, и во огнь, и в море, и глаголемыя пагубы, и студени и глад, по повелению Божию сие страждут: сия бо суть Божия судьбы, ихже ова бывают по благоволению, ова же по попущению: другая же и ведения ради и прещения, и уцеломудрения иных бывают. И предразумительным убо словом весть вся и знает, и волею его бывают, якоже и о птицах глаголет Святое Евангелие. Не определевает же сице быти, кроме некиих, вкупе еже деятися по случаю, овому убо удавитися, овому же умрети, и овому убо стару, овому же младу: но единою определи соборное человеческое время, и толикия смертей образы, внутрь убо толиких времен, различны смертей образы наносятся. Не убо исперва повелевающу Богу, знающу убо к жительству единаго коегождо, совет Божий, время же и образ смерти его сокращает. Аще ли же предъопределение жизни, глаголет великий Василий, но земля еси, и в землю отидеши гадательствуется. Глаголет бо апостол к коринфяном пишя: (Зачало 149.) зане недостойне причащаетеся, сего ради в вас мнози немощни и нездрави, и спят довольно, сиречь, умирают мнози. И Давид глаголет: (Пс. 101 и 38.) да не возведеши мене в преполовение дней моих, и измерены положил еси дни моя. И соломон: сыне, чти отца твоего и матерь, яко да будеши многолетен. И паки: да не умреши не во время. И во Иове, ко Елифазу Бог глаголет: (Иов. 42) потребил бых убо вас, аще не за Иова раба Моего, якоже показуется, не пределу быти жизни. Аще же кто сие глаголет: предел ми разумевай Божий, волю его: емуже бо хощет, прилагает, умаляет же другаго, вся к пользе устрояя, и егда восхощет Бог, усмотряет и образ тогда и время. Предел убо когождо жизни есть, якоже великий глаголет Афанасий, воля и совет Божий, сим словом и глубиною судеб твоих Христе, исцелиши. И еже Великаго Василиа смерти глаголюща наводятся, пределом жизни скончавшымся, пределы же жизни, волю глаголем Божию. аще бо предел есть жизни, чесо ради молимся Богу, и врачем и за дети молимся? Ведати же и сие подобает, яко крещеннии младенцы пищи насладятся, непросвещеннии же и язычестии, ниже в пищу, ниже в геенну пойдут. Исходящи убо душа от тела, ни едино попечение здешних имать, но о тамошних присно печется. Третины убо творим, яко в третий день человек вида изменяется. Девятины яко тогда все растичется здание, храниму сердцу единому. Четыредесятины же, яко и самое сердце тогда погибает. И рождение бо сице происходит: в третий бо день живописуется сердце, в девятый же составляется в плоть: в четыредесятый же в совершенный вид воображается. за сию вину душам память творим: яже в Праведных твоих селениих учини Владыко Христе, и помилуй нас, яко един безсмертен, аминь.


Hosted by uCoz